به نقل از «عصر ایران» کاهش بیش از ۱۰۰ رشته محل «حسابداری» در هنرستان ها
- بهدست: معاونت فنی
- دستهبندی: رشته های کارو دانش
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از کاهش بیش از ۱۰۰ رشته محل در رشته حسابداری هنرستانها طی امسال خبر داد و گفت: این معاونت به دنبال تجمیع برخی رشتهها متناسب با نیاز بازار کار است. به گزارش ایسنا، وزارت آموزش و پرورش طی سالهای اخیر به دنبال کاهش سهم رشته انسانی، تعدیل سهم رشته علوم تجربی، افزایش سهم رشته ریاضی فیزیک در بین دانش آموزان و افزایش سهم دانش آموزان در پایه دهم هنرستانها به ۵ درصد بوده است. در همین راستا امسال جمعیت دانش آموزان در سه پایه هنرستانها با رشد ۲.۵ درصدی به ۳۹.۶۳ درصد از کل دانش آموزان و سهم دانش آموزان در پایه دهم هنرستانها نیز با رشد ۳ درصدی به ۴۲.۸ درصد رسیده است و این یعنی جمعیت دانش آموزان هنرستانی در پایه دهم از آنچه آموزش و پرورش برای آن هدف گذاری کرده بود نیز اندکی فراتر رفته است. در حال حاضر طبق ضوابط موجود، شاخه فنی و حرفهای و کار دانش به صورت مجزا وجود دارد، اما برخی از رشتهها از مجموعه کار و دانش حذف شده است که رشته جایگزین آن در شاخه فنی و حرفهای وجود دارد؛ بنابراین در برخی از رشتههای حذف شده از مجموعه کار و دانش، پذیرش متوقف شده است و این رشتهها به هیچ عنوان پذیرش نخواهند داشت. از سوی دیگر ثبت نام برخی دیگر از رشتههای کار و دانش در پایه دهم نیز به دلیل اشباع آنها در بازار کار متوقف شده است، اما رشته جایگزین آن در فنی حرفهای وجود دارد. بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش علت این حذفیات و توقف در پذیرش برخی رشتهها، تغییر در استانداردهای مد نظر قانون نظام جامع فنی و حرفهای است. به طوری که بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش فنی و حرفهای استاندارد و رویکرد برخی شایستگیها تغییر کرده است و از آنجا که برخی رشتهها جوابگوی نیاز بازار کار نیستند این حذفیات رخ داده است. در همین راستا محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با ایسنا، با اعلام اینکه امسال بیش از ۱۰۰ رشته محل در رشته حسابداری کاهش داده شده است، اظهار کرد: بخشی از علت این امر ناظر به نیاز بازار کار است که دیگر در بازار کار این رشته نیازی حس نمیشود و بخشی از علت آن نیز به سیاست تعدیل رشتههای مجموعه فنی و حرفهای و کاردانش باز میگردد. وی افزود: این رشته را نیز به صورت موازی در رشتههای فنی و حرفهای و کار دانش داشتیم و از این رو تجمیعی اتفاق افتاد تا این رشته فقط در یک شاخه ارائه شود. از سوی دیگر در آینده با بازنگری در شاخهها و رشتهها به دنبال این هستیم که برخی رشتهها را تجمیع کنیم. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت تعدیل سهم رشته تجربی در بین دانش آموزان نیز، تصریح کرد: امسال تعداد دانش آموزان در این رشته افزایش پیدا نکرد، اما ما هدف گذاری کردیم تا سهم این رشته را تعدیل کنیم. در این راستا باید با روشهای ترغیبی و تشویقی دانش آموزان را کنترل کنیم تا سهم این رشته تعدیل یابد.
بدون دیدگاه