اخذ معافيت تحصيلي(مدارس پسرانه)

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان

* همان طور که قبلا اشاره شد یکی از شروط لازم جهت معافیت تحصیلی این است که دانش آموز به صورت پیوسته و بدون وقفه مشغول تحصیل باشد.

* اگر دانش آموز قبل از ۱۸ سالگی فارغ التحصیل شود باید حداکثر شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (یعنی ۱۸ سالگی تمام) نسبت به تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نماید.

* در صورتی که دانش آموز مشمول به یک واحد آموزشی در شهر دیگر منتقل شود، لازم است درخواست ثبت انتقال معافیت تحصیلی دانش آموز از واحد آموزشی جدید به پلیس 10+ ارائه شود. بعد از صدور معافیت تحصیلی جدید، فرد مشمول باید آن را به واحد آموزشی موردنظر تحویل نماید.

 

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها و دانش آموزان دوره متوسطه

* سقف سنوات تحصیلی دانش آموزان برای گذراندن دوره متوسطه، حداکثر تا 20 سالگی می باشد و چنان چه دانش آموز تا پایان سن 20 سالگی تحصیلات خود را در مقطع متوسطه به پایان نرساند، نمی‌تواند جهت ادامه تحصیل در دانشگاه اقدام نماید. از طرفی دانش آموزان پشت کنکوری نیز می توانند تا سن 20 سالگی از شرایط معافیت تحصیلی استفاده نمایند و خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازند. البته مطابق ضوابط جدید افراد پشت کنکوری باید گواهی اشتغال به تحصیل را از مراجع ذیربط دریافت نمایند تا بتوانند از معافیت تحصیلی برخوردار باشند.

* دانش آموزانی که وارد سن مشمولیت خدمت سربازی شده اند و در صورتی که برای گرفتن معافیت تحصیلی یا انجام خدمت سربازی اقدام ننمایند، برای آن ها غیبت منظور خواهد شد.

* در صورت انصراف از تحصیل، اخراج، ترک تحصیل و یا فارغ التحصیل شدن دانش آموز تا قبل از سن ۲۰ سالگی باید با در دست داشتن فرم تکمیل شده آخرین وضعیت تحصیلی دانش آموز به پلیس 10+ (مراکز خدمات الکترونیک انتظامی) مراجعه نمود. لازم به ذکر است در این حالت دانش آموزان مشمول حداکثر یکسال از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و یا فراغت از تحصیل مهلت معرفی دارند.

* در صورتی که دانش آموز در دانشگاه پذیرفته شده باشد و هنوز اعزام به خدمت نشده باشد، در صورتی مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه خواهد بود که بیشتر از یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی وی در مقطع متوسطه یا دبیرستان یا پیش دانشگاهی نگذشته باشد.

* در صورتی که دانش آموز در دانشگاه پذیرفته شده باشد و به خدمت اعزام شده باشد در این صورت اگر غیبت نداشته باشد در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز است جهت ادامه تحصیل خود از مرخصی استفاده نموده و جهت ادامه تحصیل اقدام نماید.

* دانش آموزان پذیرفته شده در مقاطع مختلف دانشگاهی باید جهت ادامه تحصیل در دانشگاه نسبت به دریافت معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند.

 

معافیت تحصیلی دانشجویان

دانشجویان مقاطع مختلف جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی مورد تایید وزارت علوم (شامل: دانشگاه های ملی، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های آزاد، دانشگاه های پردیس و موسسات غیر انتفاعی)، می توانند تا زمان اتمام تحصیلات خود از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

باید در نظر داشت که برای هر کدام از مقاطع تحصیلی این امکان دارای مدت زمان معینی می باشد. حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل و تمدید معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف به شرح زیر می باشد:

• حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل در دوره کاردانی:

2.5 سال (معادل 6 نیمسال تحصیلی)

• حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی:

کارشناسی پیوسته: 5 سال (معادل 10 نیمسال تحصیلی)

کارشناسی ناپیوسته: 3 سال (معادل 6 نیمسال تحصیلی)

• حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد پیوسته: 6 سال (معادل 12 نیمسال تحصیلی)

کارشناسی ارشد ناپیوسته: 3 سال (معادل 6 نیمسال تحصیلی)

• حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی:

6 سال

 

• حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل در دوره دکتری پزشکی پیوسته:

8 سال

Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دستورالعمل
دسته‌بندی نشده
فرایند نام نویسی و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای

فرایند نام نویسی و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای پیوسته و ناپیوسته فنی و حرفه ای برای رشته های با آزمون و بدون آزمون، هر ساله به صورت هم زمان و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گردد. فارغ التحصیلان واجد شرایط ثبت نام و شرکت در …

Print Friendly, PDF & Email
اخبار کارو دانش
دسته‌بندی نشده
آيين‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزي

مطابق با آيين‌نامه تمامي امور سرويس مدارس در تمامي مقاطع در سال تحصيلي 1404-1403، به شهرداري‌ واگذار شده است.

Print Friendly, PDF & Email
دستورالعمل
اخبار
شيوه نامه نقل و انتقالات سال 1403

با سلام و احترام و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندان پاك و مطهر ايشان، به پيوست بخشنامه شماره 10 / 710 مورخ 29 / 02 / 1403 معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت متبوع با موضوع دستورالعمل نقل و انتقالات فرهنگيان در سال تحصيلي 1404 – 1403 جهت …

Print Friendly, PDF & Email